Післяслово до приуроченої сторіччю від дня народження активної учасниці дисидентського руху Лесі Коцюби Всеукраїнської наукової відеоконференції «Жінка в боротьбі за Україну», яка відбулася в Ніжинському державному університеті ім. М. Гоголя 18 березня.
Післяслово до приуроченої сторіччю від дня народження активної учасниці дисидентського руху Лесі Коцюби Всеукраїнської наукової відеоконференції «Жінка в боротьбі за Україну», яка відбулася в Ніжинському державному університеті ім. М. Гоголя 18 березня.
Післяслово до приуроченої сторіччю від дня народження активної учасниці дисидентського руху Лесі Коцюби Всеукраїнської наукової відеоконференції «Жінка в боротьбі за Україну», яка відбулася в Ніжинському державному університеті ім. М. Гоголя 18 березня.
З болем тому, що про особистостей високого житейського чину, людей принципових, чесних, духовно й інтелектуально вивищених над сірістю й буденщиною ми пишемо занадто пізно – зазвичай тоді, коли ці слова їм уже не потрібні.
А з втіхою тому, що в нинішній час духовної й національної розрухи, в пору повсюдної зневіри й апатії, коли такі вічні людські цінності як справедливість, добро, порядність, патріотизм, гідність, небайдужість нерідко грубо й нахабно топчуться брудними чоботами маєтних і високопосадових невігласів, такі публікації все ж сприяють зміцненню духовного стрижня, довкола якого оті цінності тримаються, стверджуються, вселяють багатьом з нас, особливо молодим, віру й надію.
Нехай нев‘янучим вінком вдячної пам‘яті покладеться на могилу невпокореної чужою для українців більшовицькою владою Лесі Йосипівни Коцюби оцей жмут моїх спогадів про всього лише одну зустріч із нею.
Почну з короткого витягу своєї замітки, надрукованої під рубрикою «Шкільні вісті» в чернігівській обласній молодіжній газеті «Комсомольський гарт» понад 50 років тому, - 20 вересня 1970 року:
Ми, данинські школярі, навчалися тоді в розкиданих по селу кількох хатах у дві зміни. Старшокласники - в другу, шостий урок якої закінчувався о 19.10. Та незважаючи на пізню годину, початок заходу затримувався. Всі з хвилини на хвилину чекали поважну гостю - викладачку з Ніжинського університету, яка зголосилася на запрошення своїх студентів-старшокурсників, які недавно проходили практику в Данинській школі, прийти на цей вечір.
Легко тепер сказати «прийти на вечір». До нашого села протягом усіх весен та осеней, у пору так званого бездоріжжя, автобуси з райцентру не ходили. Вісім кілометрів суцільного місива треба було долати пішки від твердої дороги яка для данинців та шатурян закінчувалася або в Лосинівці або, з протилежного боку, в колишній нашій волосній столиці Володьковій Дівиці, що тепер опинилася в Носівському районі.
На зустріч із юними данинцями наша гостя йшла зі своїми студентами з Лосинівки, перевзута на тамтешній автобусній зупинці в глибокі, на всі халяви, гумові чоботи, відпрацювавши робочий день в інституті.
Запізнювалася, бо вже третій день село покривала набридлива осіння мжичка, а наприкінці дня – ще й безпросвітня темрява. По всьому селу, як казали старші люди, – хоч в око стрель, електричної лампочки не було навіть на подвір‘ї школи.
Ось у такій „забитості”, „запущеності” й „безперспективності” матеріальній натомість, як порятунок, буйною силою нуртував високий чин духовності, який черпався нами як із книжок, так і з різноманітних літературно-мистецьких заходів, на які тоді славилися наша школа.
Від неї відразу повіяло казкою. Щира, непідробна посмішка, веселі іскринки, що випромінювалися з очей, ураз зруйнували невидиму стіну настороженості, недовіри й боязні…
Пройшло вже більше пістоліття, а емоційно наснажена, високопатріотична розмова-сповідь цієї дивовижної викладачки перед сільськими дітьми про Україну і українську пісню й досі відлунюється в моїй пам‘яті то журливо-тривожними струнами мудрих і мужніх кобзарів, що розносили нашими землями несправедливо замовчувану століттями козацьку славу і українську правду, то лірично-ностальгійним багатоголоссям моїх односельців, які і в радості, і в горі окутували свої непрості житейські долі, як надійними оберегами, піснями матерів і батьків.
Чи то випадково, а чи то свідомо вичисливши з десятків пар особливо зачарованих очей мої, Леся Йосипівна раптом, після короткої паузи, звернулася до мене з пропозицією продовжити або заперечити сказане нею. Дар мови враз було втрачено. Якусь мить стояв непорушно. Зрештою, оговтавшись я несподівано звернувся до переповненої зали заспівати пісню, аби наша гостя переконалася, яке співоче наше село, і як молодь шанує українську пісню. Але яку?
- А давайте, скажімо, ось цю, - враз підбадьоривши мене, запропонувала Леся Йосипівна. І сама замріяно-тихо розпочала: - «Тече річка невеличка з зеленого саду...»
«… Кличе козак дівчиноньку собі на пораду…» - це вже з другого рядка до її чистого співу почали приєднуватися такі ж чисті й глибокі голоси моїх юних односельців. А потім дружно і впевнено чи не вся зала:
- «Гей-гей! Гей-Гей!
А потім, уже в цілком притишеній і ніби завороженій залі, сповідалася перед юними душами Шевченкова «Лілея». Так, як читала її того вечора напам‘ять Леся Йосипівна, здається, цю поему нашого національного пророка, здається, ніхто не виконував.
Тоді я ще не знав, якою насправді була наша нова співбесідниця, яким нелегким випаде її шлях до своєї Голгофи. Як не знав і про те, що в житті кожної людини бувають доленосні зустрічі, які мимоволі впливають на подальше «вибудовування» свого життя.
Доля посилала на мою житейську дорогу кілька таких зустрічей. Одна з них – з Лесею Йосипівною Коцюбою. Думається тепер, що оте приспане, ще не розворушене ніким, не розбруньковане доти в юначій душі українство, ніби освячене невидимою паличкою доброї феї, засвітилося того літературно-мистецького вечора «Струни серця» в Дининській школі. Саме у такий спосіб були, напевне, сильно зачеплені струни душі, які «відповідали» за чуття національного єства. Враз народилася бажання вступати до Ніжинського педінституту, і неодмінно - на українську філологію, і неодмінно - слово в слово конспектувати лекції таких викладачів…
Склалося так, що мене переманила журналістика. І лише в середині сімдесятих, вже будучи студентом Шевченкового університету, більше дізнався про явище українського руху опору, про так званих шістдесятників, до когорти яких безумовно належала Л. Й. Коцюба.
Леся Йосипівна Коцюба, як і жменька однодумців у Ніжині, серед яких і її колега Володимир Павлович Крутиус, була одержима ідеєю національного й духовного відродження України і українців. Заради цієї ідеї вона не побоялася пожертвувати своєю кар‘єрою, своїм добробутом і своїм спокоєм. Тому без вагань ішла в українську глибинку, запалюючи там серця тих, хто завтра мав би працювати заради незалежної України.
Вона багато років свідомо ішла проти вітру, не зраджуючи справжніх, а не фальшивих житейських цінностей і духовних орієнтирів.
Ось чому з таким болем особисто я сприйняв фразу в одній із публікацій ніжинської журналісти Надії Онищенко фразу про те, що на похороні Лесі Коцюби людей було небагато і що з викиданням частини її домашньої бібліотеки «викидали на смітник і саме життя цієї незвичайної жінки».
У моєму вступі на ніжинській конференції йшлося про два діаметрально протилежні рухи ешелонів, які спостерігаються ще від радянської пори в середовищі виховуваної упродовж десятиліть колоніальною російською і радянською владами української інтелігенції.
Перший - у бік відкритої, самоусвідомленої і самозреченої боротьби за українську правду, за національну гідність багатомільйонного українського народу, принижену і поганьблену чужинцями. Леся Коцюба – в когорті особистостей першого ешелону. В його голові – справжні борчині за націю і мову, освячені Словом і Чином Лесі Українка, Софії Русової, Олени Теліги, Ліна Костенко.Таких у народі давно вже охрестили «совістю нації».
Але настала пора вже називати речі своїми іменами. Пора визнати, що в появі цієї чорної і густої хмари неправди, цинізму, хамства, аморальності, духовної деградації, непрофесіоналізму, непорядності, не патріотизму постмайданної влади, яка накрила вже нездоровий український організм, значна провина української інтелігенції, зосібно й бюджетної.
Вчитаймося, вдумаймося ось в ці слова:
Ми тільки тепер починаємо усвідомлювати всю серйозність і небезпеку такого шаленого спротиву українському відродженню, як і те, які сили, кошти й цілі стоять за цим явищем.
Усвідомлюємо й те, що вже настала пора не мовчати, коли тобі плюють у душу, коли тебе все нахабніше принижують, коли все голосніше і впевненіше заявляють, хто насправді в твоєму домі хазяїн.
Настала пора:
- активніше привертати увагу громадськості до частих випадків на сторінках друкованих видань відвертої українофобії. І давати їй належну відсіч.
- відверто говорити не лише про угодовство і не патріотизм української інтелігенції, а й про її відповідальність - перед своєю країною і своїм народом.
У військовій справі є віддавна неписане правило: посланий у розвідку малограмотний солдат за брехливе, не перевірене донесення, що загрожувало побратимам чи цілому бойовому з’єднанню, карається смертю.
То чи може бути безкарним грамотний інтелігент із дипломом випускника університету, часто-густо із державним званням «заслуженого», хто для особистих або кланових інтересів нечесно виконує свій обов’язок, хто брехливо формує громадську думку, від якої залежить: бути чи не бути нації?
Слід ставити питання гостріше: чи має моральне право дипломований гуманітарій не чути болю розп’ятої землі, на якій живе, не бачити, не помічати кривди, а свідомо фальшувати правду, відстоювати духовні цінності, події й імена, нав’язані багато літ тому колоніальною владою?
Переконаний: життя борчині за українські ідеали з першого ешелону української інтелігенції Лесі Йосипівни Коцюби пройшло не намарне. І найголовніший з її набутків – зреалізоване Богом дане покликання засвічувати зорі в душах її слухачів. А їх, чудячи з проведених урочистостей у Ніжині, виявилося таки немало.
І ще про один урок цього заходу.
На конференції в університеті Миколи Гоголя виступив Ніжинський міський голова Олександр Кодола. Особисто з ним не знайомий, але направду приємно вражений кількома актуальними патріотичними посилами з його виступу.
Подумалося: може із сформованою радянськими ідеологами «русскомірського болота» для увічнення ідеї «союзу непорушного» в славному козацькому місті Ніжин буде, нарешті покінчено? Може, із голів місцевих градоначальників та інтелігенції, пригодованої постколоніальною владою, вже почне вивітрюватися дух агресивної московщини і принизливого малоросійства?
Першим кроком цього запізнілого процесу, як і реального кроку до пошанування пам’яті однієї із жертв московської політики щодо патріотичної української інтелігенції Лесі Коцюби, вважаю, мало б стати зникнення з карти міста вулиці Московської. Пам'ять про більш ніж 13 тисяч загиблих українських вояків на донбаському фронті російсько-української війни криком волають про таку несправедливість. Адже вони загинули від куль, випущених за прямою вказівкою україноненависних правителів саме з Москви…
Київ - Ніжин - Київ