Ніжинська церква Іоанна Богослова — 1752 року. Правиться другий рік. Там ремонт. Батюшки працюють нарівні з прихожанами-робітниками.
Двоповерховий храм
— Тут були полички, бо архів на них тримався. Бетон замість підлоги, — під стукіт молотків розказує Януарій.
Зараз вже правиться на олтарній частині, отам, де виступ. — показує. Храм Іоанна Богослова — єдина двоповерхова будівля церкви в Ніжині.
Внизу — теплий храм, є облицьована плиткою грубка, а на другому поверсі — літній. Священники мріють: згодом, коли прихожан буде багато, правитись може одночасно в обох храмах. А поки що зверху — склад.
Паски вже святять? На сповідь приходять?
А якже. Потрошку громада розширюється. Зараз основних прихожан 20 чоловік, для Ніжина — непоганий результат. У місті багато церков, тому велика громада не очікується.
48-річний ієродиякон Януарій (в миру — Іван Гончар) — у Ніжині третій рік. Іконописець, реставратор. Син народної артистки України Ніни Матвієнко. В 33 роки постригся в монахи.
Батько, Петро Гончар, — директор музею Івана Гончара в Києві. Українського скульптора, етнографа, діда Януарія (внука назвали на його честь).
— То ваш талант іконописця — від діда?
Нас з братом ніхто не питав. Батько віддав обох навчатися в художню школу. Я там — з шостого класу.
Ікони ваші в цьому храмі є?
Поки що ні. Тільки відреставро-вані мною. Зараз робимо іконостас.
«Більшість священників у Криму — українці. Голосували за анексію»
У монахи постригся в Криму. В Свято-Успенському Бахчисарайському монастирі служив монахом 12 років, аж до анексії,— розповідає.
— Чи була конфронтація з братією в монастирі?
Вони проросійські. Настоятель дав благословення йти голосувати за анексію, це було обов'язково. Я не ходив, і всі це знали. Не тільки не приховував свої погляди, а й сварився через це.
Священники, монахи там місцеві, з Криму? Чи з Росії?
Більшість із Західної України були. Але — московський патріархат.
У Криму не намагалися вас відлучити від церкви чи з монастиря виселити?
Статус мами завжди допомагав, — сміється Януарій. — Я сам виїхав з Криму, це було шість років тому. В монастир приїжджала дівчина, художник, яка допомагала мозаїку класти її батько, священник, служить у Крутах, що під Ніжином, і він взяв мене дияконом у свою церкву.
І Ніжинський єпископ прийняв. Це ще був московський патріархат. До отримання Україною Томосу.
Мені не потрібен був його дозвіл, щоб приєднатися до української церкви»
— Коли з Крут, через Ніжин, їздив до батьків у Київ, проходив повз храм Іоанна Богослова. Там був архів, а я мріяв: от би служити в цьому храмі. І після отримання Томосу зразу вийшла постанова міськради про передачу кількох церков громадам ПЦУ. Передали і цю будівлю Православній церкві України. І я прийшов сюди.
У архиепископа Климента (митрополит Ніжинський і Прилуцький МП) великий вплив. Як вам вдалося поміняти конфесію?
Я не питав дозволу отця Климента. Бо Вселенський патріарх, що в Константинополі, повернув законні права Київській митрополії. Ми можемо не питати дозволу.
Все на ентузіазмі
Ієромонах Софроній теж із Києва, рік як приїхав зі Звіринецького монастиря. І зараз ми тут удвох з ним монашествующі.
На Чернігівщині це буде перший монастир ПЦУ?
Є ще в селі Радьківці, на Прилуччині, настоятель — отець Петро. Там двоє монахів. Знаю ще поодиноких, порозкидуваних по області, які живуть на приходах при церквах.
Зараз все менше бажаючих. Скрізь.
У Ніжині живете де? В келіях?
Знімаємо квартиру. Платять мої батьки. Квартплата плюс комуналка.
Наше житло і є келія. Хата на дві кімнати — окрема у отця Софронія і в мене.
А якщо монахів стане більше?
Монах має жити сьогоднішнім днем. Будувати тут не дозволяється, бо пам'ятка національного значення. Є на церковному дворі колишній будинок священника, але його віддали музею мореплавця Лисянського.
У ПЦУ все на ентузіазмі. Але це якраз і плюс.
У келіях монаху можна все, що совість дозволяє
Що можна, а чого не дозволяється в келіях?
Заборон нема. Є те, що корисне монаху, і те, що його відлучає від Господа. Твоя совість і є мірилом.
Телевізора нема. Ми користуємося комп'ютером, бо це нам треба. Ми ж працюємо з іконописом. Інформація, спілкування, —- ми в сучасному світі живемо. Товаришуємо з багатьма друзями.
Килими є, доріжки, все в рушниках. і побутова техніка, яка треба. їсти готуємо на газу, самі. Може, раз на тиждень хтось з бабусь підгодує — принесе їжу.
Прибираємо по черзі. Я люблю, коли ідеальна чистота. Але буває, зі стройки приходиш — і сил вже немає.
Вдома чистота була?
Так, вдома, де мама, завжди чисто. Вона дуже любить чистоту, бабуся також любила. Останні п'ять років наймає прибиральницю, старенька стала.
Монаху в квартирі важче?
Для монаха важливо воздєржаніє. Все можна, але не надміру. Не переїдати. Вино, наприклад, можна, але не упиватися.
І пиво?
Пиво взагалі монахи придумали.
Є холодильник. Спимо в ліжках
Не на дошках?
В юності я пару разів пробував на підлозі спати. В Бахчисараї
Перший рік там ми всі жили в печерних будиночках у скелі. Але братія дуже хворіла, зуби випадали через агресивне середовище вапнякових печер. Тому настоятель переселив багатьох в окремі братські корпуси.
Ви також через це пройшли?
Звичайно. Кожний монах з юності здійснює подвиги, а на старості уже знижує планку. Але Господь все рівно дає хвороби. Сьогоднішнє монашество — це якраз терпіти те, що є.
У чому суть служби монаха?
Якщо коротко — молитва за весь світ. Встаємо о п’ятій ранку, потім келійне правило. Молитви, встановлені для монахів, які ми читаємо. Але, скажімо, якщо хтось хворіє, можна почати пізніше. Вечірня молитва — в храмі, але через ремонтні роботи служимо поки що тільки для себе. Потім увечері хтось дзвонить, попросить помолитися. Щоб Господь допоміг рішення правильне прийняти перед важливою подією. Є спільні молитви, є окремо. Взагалі намагаємося молитися кожну хвилину. Постійне предстояння перед Богом.
Священники ПЦУ шиють і таксують
Януарій відповідає на дзвінок. Мобільник не кнопочний. але й не айфон.
Робочий, треба ж працювати, — диякон кладе телефон назад у кишеню куртки. — Хороший телефон, з інтернетом. Екран обов'язково треба — ми через фейсбук спілкуємось.
Мене в ФБ нема, Сафроній є. Щоб поменьще про мене знали, хочеться усамітнитись.
— А як хтось прийде на сповідь: «Порадьте, батюшко, як мені жити — втратив віру в людей», то настановите, поговорите?
По-перше, я не священник, а ієродиякон. Це до Софронія.
Монахи зарплату чи якусь грошову допомогу отримують?
Ні. І священники не отримують. Більшість самі заробляють. Шиють, таксують. ПЦУ — поки що найбідніша церква.
Є робота, за яку мені платять, — іконопис Пишу ікони, роблю іконостас на замовлення.
Малюєте у своїй келії чи у вас є окрема майстерна?
Хочемо майстерню, шукаємо. Але зараз пишу в келії.
Скільки часу йде на створення ікони?
Важко сказати, бо я і стіни оббиваю. і реставрую ікони, роблю проект на іконостаси. Зранку от люстру в нижньому храмі відреставрували. Була лобита-лоламана. Ми її викупали. почистили, деталі відремонтували, ходили на завод замовляти.
Я ціле літо писав ікони. А перед цим розписував дитячу школу в Києві на Дарниці, космос малював.
Фейсбук допомагає знаходити клієнтів?
— Менший брат Андрій — художник, іконописець у Києві, він мені роботу підкидає. Але, звичайно, ці кошти на храм такого рівня — мізер.
— Але ж і лрихожаии щось приносять, жертвують?
— Того не вистачає, щоб утримувати храм, і хор. Це не ті гроші, що має московський патріархат
Тим. хто жертвує по-багатому, треба, щоб і церква була багата, і це було всім видно. Воно ж чим більше пожертвує, тим більше гріхів проститься.
«На біленькій машинці Тоні Матвієнко возимо мішки з цементом»
Тобто ніжинська церква Іоанна Бегослоеа тримається на кошти Ніни Матвієнко?
Не тільки, але левова частка — пожертви мами. Сестра Тоня машину віддала в користування («Хонда» 2013 року). Біленька така. Ми мішки з цементом на ній возимо. Вона, звичайно, дамська машинка, але вже про це забула В кожному монастирі потрібне авто Одне діло, коли за свої гроші вибираєш і купуєш те. що тобі треба в хазяйстві. Інша справа, коли тобі пожертвували. Який автомобіль дали, такий і добрий
— А Тоня з Арсеном приїжджає? — згадала чоловіка Тоні Матвієнко Арсена Мірзояна.
Батьки приїжджали, а вони ще ні разу. Ми тільки рік як організувалися з хатою, а то я їздив з Києва туди-сюди.
Не буду казати, що тільки мама допомагає, потрошку й інші відгукуються. Вони — не церковні люди, але відчувають, що це треба робити. От зараз на троє дверей в храм пожертвували. Оце дерево на підлогу купили нам ніжинські підприємці Марина Соловей і Тарас Шкурко, інша жінка, Ніна Миколаївна, на плитку гроші дала. Начальники Ніжинського та Борзнянського лісових господарств виписали лісу на іконостас.
Як порахувати, то дали всі біля трьох тисяч доларів А вклали ми сюди вже близько 30 тисяч доларів, і того, що зробили, ще навіть не видно. На ремонт храму такі треба кошти!
— Хочете зробити головним храмом ПЦУ в Ніжині?
— Нема такої мети. Благочиния знаходиться в Ніжині в кафедральному соборі Всіх Святих.
Але храм Іоанна Богослова — пам'ятка архітектури і до її реставрації треба підійти серйозно, з історичного боку. Відновити.
«Якби ж було два життя, щоб порівняти. Але я щасливий»
— Що вас спонукало стати монахом? Може, зіркові батьки в дитинстві уваги не приділяли?
— Ні-ні. Не кожен може бути монахом, як не кожен може бути космонавтом або трактористом. Це покликання. Якщо людина старається жити Богом, вона чує. коли Господь я кличе
Я прийшов до церкви у 18 років коли вже навчався в київській художній академії. Потім деякий час жив на приході. А прийняв монашество у 33.
Зрілий вік. У вас була дівчина?
Наречена. Я був закоханий, хотіли створити сім’ю. Ми познайомились у церкві на Миколаївщині, обоє віруючі. Зустрічалися з рік, їздили разом. Але через деякі обставини, не хочу розповідати, сім’я не вийшла. Як і в кожної людини, це проходило боляче. Але монашество не було актом через нещасну любов. Ні. Просто в мене не склалося сімейне життя. Через деякий час покликали як художника в Бахчисарай. Там відроджувався монастир. І мені сподобалося, відчув, що це моє.
Не шкодуєте, що не стали просто батюшкою? Одружитися можна було, літом завести...
Тоді б не було монаха Януарія Якби ж два життя, щоб порівняти. Зараз я щасливий, що монах. А як би воно було, якби було інше життя, ніхто не знає.
У кожної людини є особисті стосунки з Господом. Через різні обставини, через людей.
Але ж він вам не відповідає напряму?
— Звичайно, відповідає Християнство — це жива релігія.
«Коли поет напише слово, воно залишається»
— Поет Дмитро Павличко присвятив вам і вашій мамі вірша зі звинуваченнями. Ви читали?
Так, два роки тому побачив. А він, мабуть, давно інтернетом гуляє Це ще коли я був у московському партіархаті
Я перепостив того вірша. Цікаво було, що люди на це скажуть. Батько відреагував: «Нащо? Ця гадость вже написана, треба навпаки забути про це. Сумна сторінка, краще її перегорнути».
А мама не розстроїлась, вона через таке пройшла! Ми ж за незалежність воювали, всі гарячі були.
І він погарячкував. Це була десь несправедлива образа. Поет емоції вилив і йому неважливо, як насправді. А слово залишилось. Сподіваюся, у мами з Павличком вже хороші стосунки, він зі мною не спілкувався, не знає, що я за людина. Йому все одно. Просто написав мамі докір, що я в московському патріархаті. А світ набагато складніший.
Як побороти образу в собі?
Навчитися любити іншого І ставити іншого вище себе.
Я не ображаюся. Ми всі стояли за Україну. Ходили з прапорами Я розумію, чого він так написав.
* * *
У тему
Одни пустельним постійними молитвами і постами дійшов такої святості, що вільно жив із дикими звірами, годував їх, а ті його не чіпали.
Якось один із отців монастиря, стіни якого височіли не так уже й далеко від скромного пустельникового житла, сказав йому:
- Якщо ти хочеш досигти ще більшої святості, то піди в монастир і спробуй ужитися з братами.
gorod.cn.ua, Олена Гобанова, «ВісникЧ» №36 (1843) від 9 вересня 2021