Дозвілля студента радянської епохи може здатися сірим і таким же безликим, як і вся тодішня система. Насправді ж, як і кожне молоде покоління, радянська молодь мала свою особливу манеру відпочинку. Студентство ніжинського державного інституту імені М. Гоголя, 60-80-х рр. вкотре цю істину доводить.
Дозвілля студента радянської епохи може здатися сірим і таким же безликим, як і вся тодішня система. Насправді ж, як і кожне молоде покоління, радянська молодь мала свою особливу манеру відпочинку. Студентство ніжинського державного інституту імені М. Гоголя, 60-80-х рр. вкотре цю істину доводить.
Вільний час – це справжній скарб, що дозволяє кожній людині проявляти власну самобутність і набиратися сил для нових звершень, відпочивати від буденності і займатися чимось особистим, цікавим і корисним. Особливо він актуальний у молоді роки студентства, коли його завжди бракує, але сам студентський статус змушує той час постійно генерувати і витрачати своє дозвілля на відпочинок, спілкування і хороший настрій.
Дозвілля студента радянської епохи може здатися сірим і таким же безликим, як і вся тодішня система. Насправді ж, як і кожне молоде покоління, радянська молодь мала свою особливу манеру відпочинку, зі своїми плюсами та мінусами. Студентство ніжинського державного інституту імені М. Гоголя, 60-80-х рр., часу коли радянське молодіжне дозвілля зазнало найяскравішого розвитку, вкотре цю істину доводить.
Говорячи про студентську дозвіллєвість епохи застою, варто пам’ятати про особливе ставлення до студента з боку влади рад, адже саме студент розглядався партійним керівництвом, як майбутній будівник комунізму, а тому його потрібно було виховувати не тільки в стінах вишу, а й поза ними. Іншими словами контролювати не лише його навчання, а й позанавчальну сферу діяльності, тобто дозвілля. Звідси, слід поділяти дозвілля студентської молоді часів СРСР на офіційне та неофіційне.
Щоб студент не розгубився у виборі як же організувати своє дозвілля. Держава розробила, вигідну в першу чергу для власних інтересів формулу, за якою студент, ніби і відпочивав з користю і партія почувалася спокійно.
В першу чергу це гурткова робота. Як згадували студенти НДПІ періоду 60-80-х: «мабуть в жодному вузі на той час не було такого розмаїття творчих колективів, клубів, гуртків». Одних лише наукових гуртків у НДПІ на 1976 рік нараховувалося два десятки, що у свою чергу охоплювали більше трьох сотень студентів. Стільки ж працювало і спортивних секцій. Серед них навіть така екзотика, як секція парашутистів та велосипедистів. У 1978 році інститут мав трьох майстрів спорту, 30 спортсменів І розряду, 543 – масових розрядів, 562 значкисти ГТО («Готов к труду и обороне». – Авт.).
Але одними наукою та спортом ситий, як то кажуть, не будеш. Паралельно на кожному факультеті працювали гуртки, що повинні були збагачувати і гармонічно розвивати духовну сторону студента – літстудія та драмгурток на філфаці, країнознавчий клуб «Едельвейс» на природничому, студія художнього перекладу «Транслятор» та клуб інтернаціональної дружби «Меридіан» на факультеті іноземних мов, клуб «Ліра» на музпеді, загальноінститутський кіноклуб, котрий щотижня відкривав перед студентами новинки кіно з міського кінопрокату.
Окремо слід зупинитися на літературній студії, що діяла на базі філологічного факультету, оскільки саме це осердя гурткової діяльності, де студенти відточували свої літературні здібності, показує, що в радянські часи, дозвілля це не лише сфера розваг, а й площина протистояння, протесту, незгоди з владою. Учасник студії та студент філфаку Павло Михед згадував: «Серед студентських розваг провінційного міста літературна студія займала особливе місце… На студійних вечорах завжди була атмосфера емоційної напруги, іноді вона сягала високого градуса…Студія завжди була під пильним оком КДБ. Ще вечором на засіданні студії В. Нікітін зі своєю щирою і хитруватою посмішкою прочитав байку про годинник, якого підрихтували так, що він став йти точно по-московськи, як на ранок секретар парткому Власенко викликав на килим студійців…не перевелись інформатори».
На факультеті іноземних мов успішно діяв профільний клуб, студія художнього перекладу «Транслятор». Зацікавлених студентів ініціативні викладачі вчили огранювати уміння перекладати з незнайомої мови художні твори. Студія випускала газету, де висвітлювалися успіхи студентських перекладачів. Дублікати газет «Транслятора» і донині зберігаються в особистому архіві декана Світлани Тезікової. Ще одним осердям формального дозвілля в межах факультету іноземних мов був клуб інтернаціональної дружби «Меридіан». Клуб влаштовував пізнавальні зустрічі з іноземцями, або людьми, що бували за кордоном. Реальні іноземці, як зізнається Світлана Тезікова, з’явилися у клубі лише у кінці 80-х. До цього збиралися послухати викладачів, що стажувалися в Англії та інших країнах. Учасники клубу намагалися встановлювати контакти з іноземними друзями, але, як правило за межі соцтабору такі намагання не виходили. Цікаво, що існувала на факультеті і театральна студія з однією принциповою відмінністю від драмгуртка філфаку – всі вистави тут ставилися англійською мовою.
Славився Ніжинський педінститут і художньою самодіяльністю. У 70-х тут діяло 27 різноманітних колективів. Серед них «Червона калина», «Інтеграл», «Журавка», «Юність», «Червоні маки», «Піснедари», навіть ансамбль студентів-казахів «Арман» та ін. Приміром, 1975 року в інституті відбулося близько 150 різноманітних дозвіллєвих заходів.
Профком студентів та комітет комсомолу НДПІ традиційно проводили і вечори танців для студентів. До побудови нового корпусу, танцювали студенти в клубі Гоголівського корпусу. Але цього робити довго не дозволяли, посилаючись на старість будівлі. Актив комсомолу постійно шукав альтернативу і вона з’явилася у 1970 році, коли постав новий корпус інституту. Відтепер танці відбувалися у просторій рекреації новобудови. Тут щосуботи відбивали рухливі мотиви вокально-інструментальні ансамблі. На танці запрошували також офіцерів з військової частини.
Інститут мав власні бази відпочинку у с. Кладьківка та с. Ядути. Туди навіть приїздили студенти з Прибалтики. Кафедрою фізвиховання розроблялися спеціальні маршрути для студентських походів. Заходячи в села студенти давали концерти, читали лекції перед селянами, допомагаючи владі боротися з неправильними уявленнями та пережитками минулого.
У кожному гуртожитку традиційно існували, так звані, ленінські кімнати, де зазвичай відбувався перегляд телевізійних передач. Та не завжди подібний відпочинок закінчувався добре. Про курйозний випадок в ленінській кімнаті згадує студент тих часів Олександр Забарний: «…бійка була не принциповою. Просто футболісти "Динамо" розбили вщент ташкентський "Пахтакор" із рахунком 4:0 на їхньому полі. Хлопці-узбеки, які навчалися на російському відділенні, у телевізіці гуртожитку сиділи знервовані і похмурі, ми – тріумфували. І треба ж було мені глузливо запитати: "Хамза, а ти знаєш, чому ваші програли?"– він похмуро промовчав. "Бо очі розкосі, поле погано бачать!"…І тоді почалося». Порушення «ідилії» між братніми народами каралося суворо. Олександра Забарного виселили з гуртожитку, а інших учасників змусили попарно лагодити зламані в ленкімнаті речі.
Також під час неформального дозвілля могли вибухнути конфлікти між студентами звичної денної форми навчання та підготовчого відділення. В останнє зараховувалися ті, хто вже відслужив у війську і вирішив здобувати освіту.
Ті студенти, хто мав друзів, чи родичів у столицях Києві та Москві, залюбки їздили «відпочивати» туди. Столичні кінотеатри та театри, танцювальні майданчики та дискотеки, були не рівнею провінційним і манили молодих та зелених ніжинських студентів. Зокрема дехто з НДПІ примудрявся за вихідні «злітати» на підпільний рок-концерт в Підмосков’я.
Студентські (комсомольські) весілля серед студентів НДПІ були поширеним явищем. Багато студентів знаходило собі пару саме під час офіційних або неофіційних дозвіллєвих заходів в інституті. Знайомилися на різноманітних вогниках, танцях, гуртках, в гуртожитках. Зазвичай і самі весілля відмічалися в інституті – у читальних залах, ленінських кімнатах і т.