У Спасо-Преображенському соборі у Чернігові реставрують живопис ХІХ століття: робота над одним розписом триває від двох до чотирьох тижнів. В результаті — під шаром кіптяви виявляють зображення, які досі були непомітними.
Про це йдеться у сюжеті «Суспільне Чернігів».
Зі слів художника-реставратора заповідника «Чернігів стародавній» Олександра Ткача, реставрація зображень найдавнішого храму міста – довгий та дорогий процес. Щоб зібрати гроші на необхідні для цього матеріали, у соборі проводитимуть екскурсії.
Олександр Ткач показує живопис ХІХ століття, що вже наполовину розчищений від кіптяви. Каже:
«Два тижні пішло на розчищення половини цього живопису».
Олександр Ткач показує живопис, який вони реставрують., Фото: Суспільне Чернігів
Олександр Ткач говорить: такий бруд по собі залишили священники УПЦ МП, що відправляли богослужіння в храмі понад 30 років.
«Воно закопчене, внаслідок конденсату є відшарування фарбового шару. Це все потрібно нам тепер законсервувати, видалити поверхневе забруднення, привести до ладу живопис".
Художник-реставратор пояснює: тривалість розчищення живопису залежить від стану самого зображення.
«З кінця травня – з початку червня ми розчистили нартекс, це живопис, і північна стіна зараз в процесі. Це кропітка робота, тому що буквально береться квадратний дециметр, знімається, потім наступний».
Олександр Ткач каже: у процесі реставрації виявляють цікаві елементи, яких не було видно під шаром кіптяви.
«Наприклад, якщо сцена раю, там дуже багато тварин, різних птахів проявилося, яких не було видно на зображеннях з північної сторони».
За словами Олександра Ткача, над очищенням живопису найдавнішого храму міста зараз працюють два реставратори.
«Я і мій колега з художнього музею. До нас ще приїжджають із Києва, спеціалісти приїхали, які нас консультують. Допомагають, дають рекомендації, настанови».
Завідувач науково-реставраційної майстерні Національного заповідника «Софія Київська» Анатолій Остапчук вже не вперше реставрує Спасо-Преображенський собор.
Анатолій Остапчук, Getty Images
Каже: у 1971 році проходив тут практику. А у 80-х роках відновлював композиції в притворі собору. Тоді ж йому доручили знайти залишки живопису ХІХ століття.
«Я брав участь у, скажімо, розвідці цього живопису. Ну, а зараз ви бачите, в якому стані живопис», — розповідає Анатолій Остапчук.